Page 21

emagUnderHjelmene2-2014

En bolt i maskinens tunge struktur var knækket SIDE 17 Under Hjelmene nr. 2/2014 Systematik er nøglen til sikkerhed. Motor – tjek! Olie – tjek! Dæktryk – tjek! Kontrolpa… Som flypassager tænker du nok sjældent over alle de procedurer, der finder sted før din afrejse. Det gør John Pedersen til gengæld. Han er nemlig flymekaniker og én af de nøglepersoner, der sørger for sikkerheden, inden flyet kommer på vingerne. trol’ eller styremekanismerne at gøre, skal man altid have en kollega med, så man er to til at notere. Sikkerheden er bestemt ikke noget, man kan haste sig igennem,” fortæller han. Som udlært flymekaniker bliver du certificeret til at håndtere en bestemt flytype. I Johns tilfælde er det den store Wide Body. Han er uddannet i alle flyets systemer og kan stadig efter 31 år som flymekaniker forundres over, at det store skrog kan flyve: ”Når jeg står og kigger på en maskine og ved, at der lige er fyldt 90 ton brændstof på, kan jeg stadig godt undre mig lidt over, at den alligevel kan flyve. Det er altså utroligt.” AF KIRSTINE GREEN det arbejde,” fortæller han og beroliger eventuelle flyskræk-plagede: ”Flyene er bygget virkeligt godt.” Handler om at holde hovedet koldt ”Hvis der kommer en fejlmeddelelse tæt på afgang, og man ved, at der sidder 200 mennesker, der gerne vil af sted, så bliver man nødt til at holde hovedet koldt. Men det er en del af kulturen. Det lærer man helt fra begyndelsen af uddannelsen: Stop, tænk dig om og aldrig gå på kompromis”, forklarer han. Derfor dobbelttjekker flymekanikerne også hinandens arbejde. ”Lige så snart det har noget med ’flightconog sikkerhedstjekker maskinerne. ”Så snart passagerne er ude, går vi op i flyveren og briefer både kabinebesætningen og piloterne og spørger, om der har været nogen problemer.” Derefter foretages et ”Maintenance- tjek” (vedligeholdelsestjek red.). ”Vi hælder olie på, kigger ind i motorerne, tjekker hjulene, dæktrykket, lyset, hele flyets ’krop’ og motor og tjekker for skader eller birdstrikes. Fugle er et stort problem, fordi de rammer så hårdt, at de kan slå ting i stykker på flyveren. Det samme gælder lynnedslag, der kan lave skader på flyene,” fortæller John. Afvekslende hverdag præget af systematik ”Man skal jo være omhyggelig i alle job, men som flymekaniker er vi nok ovre i kategorien systematik og overblik,” fortæller John. Jobbet som flymekaniker kræver, at man både kan håndtere det rutineprægede og det uventede. ”Der sker tit nogle ting, som man ikke lige havde regnet med, men efter 31 år har man efterhånden set det meste, og erfaringsmæssigt finder man jo ud af, hvad det er for ting, man lige skal holde ekstra øje med.”, fortæller John. På spørgsmålet om, hvordan det føles at have ansvaret for mange menneskers sikkerhed hver dag, svarer han: ”I begyndelsen tænkte jeg især ekstra meget over det, men det er ikke længere noget, jeg tænker over hver dag. Ellers skulle jeg nok finde mig et an- Wroom! En brumlende lyd fylder luftrummet over landingsbanen. Fly lander og letter med mindre end ét minuts mellemrum. Det er de store maskiners holdeplads, og rundt omkring arbejder lufthavnens ansatte på højtryk for at få flyene klar til næste rejse. John Pedersen er flymekaniker og ansat i SAS på 31. år. Han sikkerhedsgodkender maskinerne mellem hver landing. ”Mekanik har altid interesseret mig. Jeg har, så længe jeg kan huske, kunnet lide at skille ting ad. Jeg skulle altid lige finde ud af, hvordan det virkede”, fortæller John med et smil. En sikker vending Hver dag håndterer Købenavns Lufthavn flere hundrede fly, som skal aflastes, rengøres, klargøres og sikkerhedsgodkendes, inden de flyver videre til et andet sted i verden. Tiden mellem ankomst og afgang er knap, og det handler om systematik på klokkeslæt, når John og hans flymekaniker-kollegaer (typisk 3-4 personer) tager imod VIDSTE DU AT ...  Flytypen Wide-body (fra engelsk: bred krop) er betegnelsen for de fly, der har mere end to midtergange i kabinen – i stedet for en?  De første, der lancerede en wide-body var også de største, nemlig Boeing med deres 747 i 1969? John Pedersen har arbejdet som flymeka  Maskinen fyldes op med 90 ton brændstof. niker i 31 år. SIKKERHED • • • • fra en anden vinkel


emagUnderHjelmene2-2014
To see the actual publication please follow the link above