Page 19

UnderHjel_185779

Alle hjul skal altid være låst SIDE 15 Under Hjelmene nr. 1/“2012 Da ulykken var ude Hos Entreprenørfirmaet Einar Kornerup (EEK) måtte de sidste år ringe 112, da en tømrer faldt ned fra et rullestillads. I efteråret 2011 gik det galt for en tømrer. Han monterede loftforskalling fra et rullestillads med en ståhøjde på 1,1 meter, da han faldt ned. En kollega hørte, det gik galt, og så, tømrerens ene fod sad fast i stilladsets gavl, mens han hang bevidstløs med hovedet nedad, blødende fra hovedbunden. Kollegaen fik hurtigt tilkaldt hjælp og lagt tømreren ned med støtte under hovedet. De andre på pladsen hjalp til. Én ringede 112, mens en anden sørgede for at være ved tømreren, der langsomt vågnede. For at sikre, at ambulancen kunne finde vej til byggepladsen, dannede folkene kæde og guidede ambulancen fra hovedvejen til byggepladsen. Man fik et chok Tømreren slog hovedet på betongulvet, men han kom heldigvis ikke alvorligt til skade, og blev udskrevet fra sygehuset dagen efter ulykken. Det var en ubehagelig oplevelse for folkene på pladsen, men de fik snakket godt sammen om ulykken. “Det var et chok, for vi vidste jo ikke, om han var kommet alvorligt til skade. Da vi fandt ud af, at det ikke var alvorligt, gik det egentligt meget stille og roligt,” fortæller Rune Gad, byggeleder hos EEK. Hvorfor skete det? Hvad der præcis skete er uklart, for in gen så ulykken ske, og tømreren mistede bevidstheden ved faldet og kan intet huske. Ved opstillingen af en tårnkran besluttede kran montørerne at samle krøjekrans og topbuk på jorden, samt at montere førerhuset, inden det hele skulle hejses op på tårnet. Desværre vurderede montørerne, at jordbunden var stærk nok til krandelens vægt på omkring 20 tons, hvis den blev understøttet af fire små finerplader på 20X20 cm. torbensaxtorff@underhjelmene.dk Hos EEK har de efterfølgende forsøgt at finde årsagen til ulykken. • Mistede tømreren balancen, fordi stilladset begyndte at rulle? – måske var hjulene ikke låst? • Kunne ulykken være undgået, hvis der havde været rækværk? Tiltag for at forhindre gentagelse 1. EEK har nu indskærpet, at alle hjul ALTID skal være låst, når der arbejdes fra et rullestillads. 2. Selvom det ikke er et lovkrav, er det besluttet, at alle rullestilladser i EKK skal have rækværk, hvis de er over ½ meter høje. 3. Der arbejdes med at finde løsninger på de gener, som ½ meter reglen giver. louisefalborg@underhjelmene.dk Tænk fremad – hvad nu hvis ... ? Krandel væltede og ødelagde for mere end 1.000.000 kr. Bemærk de små finerplader ved benene på krandelen. Heldigvis skete der ingen personskader ved dette uheld. EEK tømreren falder ca 1,1 m ned fra dette stillads.


UnderHjel_185779
To see the actual publication please follow the link above