Page 21

UnderHjel_185779

Min kone sidder inde i bilen! SIDE 17 Under Hjelmene nr. 1/“2012 Ingen døde! Under byggeriet af en ny LIDL butik på Frederikssundsvej i København skete en af årets mest opsigtsvækkende arbejdsulykker. Under montagen af nogle store dobbelthøje facadeelementer, der vejer op mod 23 ton stykket, sker en alvorlig tæt-på ulykke. Sjakket var bekymret Montagesjakket havde udtrykt bekymring for fundamentets beskaffenhed, idet sandwichelementerne havde en tydelig overvægt med retning ud af bygningen, og de skulle monteres på et fundament, hvor der kun var 10 cm insitubeton, mens resten var fundablokke. Det var et andet sjak, der havde støbt fundamenterne. Beskeden var, at der var tilstrækkelig styrke i fundamenterne. Montageholdet bruger stålbrikker på 10 X 10 cm til opbrikning. Det første element monteres lige efter bo - gen, med skrådrenge både oppe og i bunden. (se billede 2) Under montage af element nummer 2 følges montagevejledningen til punkt og prikke. Derudover monteres der et stålbeslag i toppen af elementerne for at sikre linjen i toppen. Elementet styrter ud over vejen Da man giver signal til kranen om at slække af, er alt på plads undtaget låsejernet i elementfugen. Det vil man placere fra lift, og skønner, at det sikreste er at vente, til kranen er væk. Da den fulde elementvægt overføres til fundamentet, knuses det (bil- Bilede 1. Her ligger elementet udover vej og bil!! Billede 2 lede 3) med det resultat, at element 2 skrider ud mod vejen. På grund af stålbeslaget i toppen af elementerne bliver element 1 løftet fri af fundamentet og trukket ud mod vejen. Dette får inserts eller bolte til at knække og elementet til at styrte ud over vejen. “Sjov mand!!!” Alle på pladsen var selvfølgelig stærkt chokeret, lige da ulykken skete, men så snart de havde fattet sig, gik alarmberedskabet i gang, og alle reagerede på de umiddelbare farer. Første bekymring var, om nogen personer var ramt. Mens folkene undersøgte dette, dukkede en mand op fra et nærliggende motionscenter. Han sagde, at hans kone ventede i den knuste bil. Da han så de forfærdede ansigter hos håndværkerne, sagde han, at det blot var en spøg. Da man under politiets afhøring fortalte dette, kom politiet med et udbrud, vi ikke vil referere Elementet lander midt på Frederikssundsvej Da elementet er dobbelthøjt, ligger det sekundet efter ud over fortov, en parkeret bil og helt ud til midterstriben på Frederikssundsvej. Frederikssundsvej er i dagtimerne en travl trafikåre i København. Her kører adskillige buslinjer og alskens former for trafik, ligesom der er mange gående. Det er derfor nærmest et mirakel, at ingen kommer til skade. En løsning findes På ulykkesdagen tog Michael De Gier og Ebbe Dalsgaard fra Bygge Jord og Miljøarbejdernes fagforening ud til pladsen. De mente, at betonen i fundamentet var godt ‘grøn’ og mistænkte manglende afhærdning som en årsag til ulykken. Montagefirmaet og sjakket beslutter i fællesskab, at der skal limes lejeplader på 20 x 30 cm ved opbrikningspunketer, og at man fremover vil sige fra allerede i projekteringsfasen over for denne type fundamentsopbygning. torbensaxtorff@underhjelmene.dk her! Det kan I tænke over Montageholdet skal vurdere underlagets beskaffenhed inden montagen. Kunne et låsejern have ændret forholdene? Ja sandsynligvis, men om det havde forhindret ulykken eller gjort den mere omfattende må stå hen i det uvisse. I værste fald kunne den samlede vægt af begge elementet, måske have trukket kranen med i faldet. Billede 3


UnderHjel_185779
To see the actual publication please follow the link above