Page 4

ePDF 258296_Under Hjelmene 1-16

SIDE 4 Under Hjelmene nr. 1/2016 Her på siden vil vi gerne opleve en levende debat på godt og ondt om arbejdsmiljøet på byggepladserne. Brok vil blive accepteret, men kun hvis det følges op af konkrete forslag til forbedringer. Så fat pennen, computeren eller telefonen og kom med din mening i DeBatMan. Skriv til Under Hjelmene via vores hjemmeside www.under-hjelmene.dk Sidemandsoplæring Sidemandsoplæring betyder at blive oplært af en faglært eller erfaren kollega. Ved sidemandsoplæring underviser eller deler en medarbejder sin viden og sine erfaringer med en kollega eller flere inden for sit speciale – ved dialog og ved at vise, hvordan man gør. Sidemandsoplæring sker i mange forskellige virksomheder, da en stor del af medarbejdernes oplæring sker internt via videndeling. Praktisk sidemandsoplæring er en god og effektiv måde at benytte medarbejdernes viden. Det er nyttigt for dem, der skal give deres viden og erfaringer videre, fordi de træner i at formidle og forklare, og det er godt for de medarbejdere, som efterspørger erfaringer, der allerede findes i virksomheden, fordi de hurtigt kan få fat i den viden, som de mangler. Men er det altid godt eller kan det gå galt? AF KENNETH B. BARLEV Du har fået en elev, en lærling eller en ny kollega, som du skal lære op. Hvornår går det godt? Hvornår går det galt? I dette nummer af Under Hjelmene opfordrer vi til debat om fordelene og faldgruberne ved sidemandsoplæring. Stil dig selv disse fem vigtige spørgsmål:  Bruger I sidemandsoplæring i jeres virksomhed?  Har I en oplevelse af, at det virker?  Hvordan balancerer du forholdet mellem at udfordre og støtte eleven/kollegaen?  Er der noget, I kan gøre bedre ift. sidemandsoplæring?  Hvad er jeres bedste erfaringer med sidemandsoplæring? Hvis der er stor erfaring hos den, der lærer fra sig. God, praktisk erfaring hos den, der lærer fra sig. Man kan se, hvordan det virker. At det foregår i ”virkeligheden”. Man kan ofte få små, gode tricks med på vejen. Hvis den, der lærer fra sig, har for mange rutiner. ”Sådan har jeg altid gjort”. Dårlige vaner bliver givet videre Man lærer ikke noget, hvis den, der skal lære fra sig, ikke vil det. Herbert og Peter Stig og Søren Thomas og Kent Man kan opnå at få en rigtig god makker og selv blive bedre, hvis begge er indstillet på det. ?


ePDF 258296_Under Hjelmene 1-16
To see the actual publication please follow the link above