Page 7

UnderHjel_217066

Nu begyndte panikken at brede sig SIDE 7 Under Hjelmen nr. 1/“2008 SIDE 7 DeBatMan Billede Scan og skab debat Find adgangsvejen. BAM-BUS Byggeriets Arbejdsmiljøbus (Bam- Bus) er en mobil konsulenttjeneste, der vejleder og rådgiver byggevirksomheder og deres ansatte om forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer. Scan og se video om Bam-Bus. Dean tegner og fortæller om beton’ernes simple men effektive justeringsrør, der reddede montagen, tid og penge. Da et par udførende benton’ere blev præsenteret for metoden til montage af sternelementer blot et par dage før montagestart, kunne de omgående se, at det simpelthen ikke kunne lade sig gøre! Ingen ville høre på de ’uvidende betonere’ “Da vi kort før montagestart hørte, at de fire ton sternelementer skulle hæn - ge 30 cm ud fra bygningen i to vinkelbeslag gjort fast på tagdækket, sagde vi omgående, at det var en umulig opgave. Man kan ikke justere fire ton frit - hængende byrde ved at spænde på et par bolte én meter inde på dækket. Men ingen ville høre på os, eller også troede de ikke på de ’uvidende beton’ - ere,” fortæller Dean Jensen, NCC Rå - hus & Beton. Panikken bredte sig “Montagen blev presset igennem, og da det første sternelement var monteret, skulle vi prøve at justere på det. Det var selvfølgelig næsten umuligt, og først efter lang tid, ødelagte bolte og værktøj samt ualmindeligt hårdt slid, hang elementet kun nogenlunde, hvor det skulle.” “Nu begyndte panikken at brede sig. Der skulle monteres ca. 200 elementer på kort tid, og allerede nu var tidsplanerne presset. Sjakket tog en pause og drøftede situationen, hvorefter Claus Frederiksen og jeg udtænkte en simpel løsning,” fortæller Dean. Vinterens sjap, kulde og mørke kommer som oftest bag på byggebranchen, derfor er det godt at forberede sig i god tid Vinterforanstaltninger er ikke svære at få styr på. Det kræver blot lidt planlægning og at bygherre, byggeledelse og entreprenører samles til et vintermøde, mindst en måned in - den sneen begynder at lægge sig over byggepladsen. Det er oftest inden for følgende tre områder, der er problemer: • Adgangsvejene er ikke opbygget, så de er bæredygtige i vinterperioden, og de er ikke drænet så smeltevandet kan komme væk. Hvem ka? – Vi ka! Opfindsomme beton’ere redder i sidste øjeblik montage af fire ton tunge frithængende sternelementer. De udførende løser problemet “Hvad nu hvis man kunne justere direkte på selve elementet og ikke på beslaget? Det skulle prøves. Vi konstruerede nogle simple 30 cm justeringsrør, der blev monteret på indersiden af elementet, inden de blev løftet op. Herefter kunne vi uden problemer, på få minutter og med almindeligt værktøj, justere elementet, så det hang perfekt. Problemet var løst og blev godkendt hele vejen rundt, hvorefter en masseproduktion af vores justeringsrør blev igangsat,” fortsætter Dean. Ros og anerkendelse gives sjældent “Engang imellem kunne man godt tænke sig et klap på skulderen, men det sker desværre sjældent i denne branche,” slutter Dean. stigchristensen@underhjelmene.dk Justeringsrørene støtter af mod facaden Vinteren står for døren • Stilladserne er ikke altid inddækket, så man kan arbejde ordentligt uden at blive udsat for sne og hagl. Det gælder også midlertidige ar - bejdspladser som fx savcontainere. • Belysning er det måske allermest udbredte problem: Der skal etableres ordentlig arbejdspladsbelysning og orienteringslys på ad - gangs veje, på stilladser m.m. Der er masser af vejledning at hente fra BAR Bygge & Anlæg, Vinter kon - sulenterne på Teknologisk Institut, Erhvervs- og Byggestyrelsen og Byg - geriets Arbejdsmiljøbus. anderskabel@underhjelmene.dk Kommer vinteren også bag på dig??


UnderHjel_217066
To see the actual publication please follow the link above