Page 11

UnderHjel_5

Der er mange muligheder SIDE 11 Under Hjelmene nr. 2/“2013 Mad, drikke og ulykkesfare Det er meget fristende at spise chokolade, chips og frikadeller med brun sovs, når man arbejder om natten eller på skifte- madvaner, hvis de havde været ude for en ulykkes-hændelse. Og det viser sig i de fleste tilfælde, at de spiser og drikker fornuftigt. Men i nogle tilfælde kunne ulykkens karakter godt pege i retning af manglende væske- eller madindtagelse. Særligt dem der skyldtes, at man ikke lige havde tænkt sig om, eller hvor koncentrationen og fokus ikke lige var på det arbejde, som man var i gang med. AF KENNETH B. BARLEV hold. De fleste har prøvet at belønne sig selv ved at høvle to-tre plader chokolade for at holde gang i maskinen – og det hjælper fint de første ti minutter. Cola og kaffe er lige så godt, når man lige skal komme gennem det næste kvarter. Desværre hjælper det intet i længden: Efter ca. 30 minutter falder energiniveauet i kroppen så meget, at du bliver træt og misfornøjet, og så starter den onde cirkel på ny med at spise hurtig energi. Men det er nu meget let at spise og drikke fornuftigt: Se de gode råd i boksen. Efter kl. 02.00 sover din mave! Nu skal kroppen kunne leve af de depoter, du fyldte op i dag- og aftentimerne. Det hjælper også meget at drikke nok vand i dette tidsrum. Vis mig din madpakke Spiser du frokost hver dag? Og er din madpakke sund? Kim er på kur og spiser derfor grøntsager og frugt i løbet af dagen. Han starter hver dag med et solidt morgenmåltid, oftest havregryn, og når han kommer hjem, tager han 1-2 rugbrødsklappere. Så er der stadig plads til aftensmaden. AF FINN HOPPMANN Gode tips til din madpakke ■ Groft skårede grøntsager som rød, grøn eller gul peber, agurk og gulerødder. ■ Pasta (evt. fra gårsdagens middag) evt. med skinketern eller tun i. ■ Groft brød, evt. som boller med salat og kødpålæg eller bare rugbrødsklappere. ■ Frugt. Vagn spiser rugbrød til morgen og har madpakke med, som består af rugbrød m/ kød - pålæg. Han spiser gerne lidt ind i mellem arbejdsopgaverne, så energiindtaget bliver for - delt over dagen. Leo har lidt højt blodtryk og skal derfor passe på, hvad han spiser. Han starter hver morgen med rugbrød, kogt æg, kaffe og friskpresset juice. Hans madpakke består af rugbrødsmadder med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg og kød pålæg. Leo spiser madpakken over to omgange. Bent spiser morgenmad hver dag, og lige i øjeblikket er det mest yoghurt med müsli. Han spiser oftest sin madpakke, rugbrødsmadder med kød på - læg og frugt, på én gang. Carsten spiser som oftest grov bolle med ost og skinke til morgenmad. Hans madpakke består af grovboller og rugbrødsmadder m. kødpålæg, som han spiser over flere gan - ge i løbet af dagen. En god madpakke skal indeholde groft brød, frugt, fiskepålæg eller magert kødpålæg og grøntsager. Det kan være kyllingestykker eller frikadeller med fuldkornsklappere til og en god omgang agurkestave samt en banan eller æble. Men der er mange muligheder Medarbejderne i Petri & Haugsted A/S skifter arbejdssted flere gange om dagen, og har som de fleste brug for en sund madpakke. Under Hjel - mene har kigget lidt i madkassen for at finde inspiration og gode tips. AF KENNETH B. BARLEV Har du tendens til at blive træt ud på eftermiddagen eller allerede ved middagstid, kan det være, fordi du ikke har fået nok at spise og drikke af de “rigtige” ting. Manglende koncentration og træthed er to faktorer, der tit spiller ind, når der sker ulykker på arbejdspladsen: Man springer over, hvor gærdet er lavest og tænker sig ikke lige om. Væskemangel er også en meget almindelig årsag til træthed. Det har været sagt i branchen, at bygge- og anlægsarbejdere tit og ofte lever af fast-food. Men det holder nu ikke helt stik: I Petri & Haugsted A/S har vi spurgt ind til medarbejdernes Spis sundt om natten Selv om chokolade og kaffe frister med hurtig energi på en nattevagt, er sund kost bedre i længden. N ATA R B E J D E Efter arbejdet: Let morgenmad før du sover Maven arbejder hårdt, hvis du spiser for meget, og din søvn bliver dårligere Efter dagssøvnen: Solid middagsmad/frokost Det er vigtigt at spise et godt måltid. Din krop har brug for energi til dine fritidsaktiviteter. Aftensmad: Let kost Det gælder for dig, der arbejder om natten, som for resten af befolkningen, at aftensmaden bør være let. Inden natarbejdet begynder: Mindre mellemmåltid Du kan finde mere om sund kost på bla. www.altomkost.dk


UnderHjel_5
To see the actual publication please follow the link above