Page 2

UnderHjel_5

Skadesfrit arbejdsmiljø for alle på byggepladserne SIDE 2 Under Hjelmene nr. 2/“2013 Et år uden skader Hos Hoffmann har man knækket kurven, når det gælder skader og sygefravær. har der været øget fokus på sikkerheden. Målet er et skadesfrit L Under Hjelmenes redaktion: Anne Margrethe Anttila Dansk Byggeri Pia Enemærke Becker HHM A/S Susanne Nejst Lørup Hoffmann A/S Finn Hoppmann Contiga Tinglev A/S Kenneth B. Barlev Petri & Haugsted as Morten Walbeck Jakon A/S Anders Kabel Byggeriets Arbejdsmiljøbus Et helt år er gået uden skader med fravær, og sygefraværet er helt i bund. Og det er for før - ste gang nogensinde, entreprenørfirmaet Hoffmann har op - nå et så gode resultater. Siden virksomheden i foråret 2011 indførte “kørekortet” – et obligatorisk arbejdsmiljøkursus – Under Hjelmene er byggebranchens avis om arbejdsmiljø. Bladet er et samarbejde mellem Dansk Byggeri og 3F, og det er finansieret af Bygge- og Anlægsbranchens Udviklingsfond. Har du forslag til næste nummer af Under Hjelmene, så skriv dit forslag til underhjelmene@underhjelmene.dk. Bjarke Hakmann 3F, Slagelse Morten Bichel Chefredaktør Luise Falhof Redaktør Mette Møller Nielsen Ansvarshavende redaktør, Dansk Byggeri Kirsten Sonne/baghus Layout og design Skive Folkeblad Tryk, 70g offset Oplag 35.000 UNDER HJELMENE arbejdsmiljø for alle på byggepladserne, og Hoffmann er godt på vej. Men det handler om at ændre en kultur, og det er et langt sejt træk. Kul - turen bæres af alle på arbejdspladsen, og derfor har alle, også underentreprenørerne, fået “kørekortet”. Resultatet er tydeligt, for ud over at ingen har fået skader med fravær, er sygefravæ ret kommet helt ned på 2%. For at holde fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø forsøger Hoffmann at få emnerne ind i den daglige snak på byggepladserne, fx i uge 37, som er virksomhedens Helse-, Mil - jø- og Sikkerhedsuge, hvor der dagligt er et sikkerhedsemne på programmet ved morgenmøderne. AF SUSANNE NEJST LØRUP Når der er noget at fejre, skal der kage på bordet. Kurven er knækket. Metrobyggeriet i København har mange udfordringer, som kræver alternative løsninger. En af udfordringerne hedder tunnelmuck, som er betegnelsen for de materialer, som hentes op fra den københavnske undergrund. Når tunnelmucken skal køres væk, er det normalt uundgåeligt, at vejene omkring byggepladsen bliver fedtet til. Det udgør dermed en forøget risiko for ulykker i trafikken. Fx kan en motorcyklist nemt glide på en vej, som er fedtet af tunnelmuck. For at undgå dette bliver man nødt til rense vejen løbende – med høj ulykkesrisiko for den håndværker som fx skal køre med en fejemaskine ude i trafikken. For at imødegå så mange at disse risici som muligt har bygherre krævet, at der skal anvendes en metode, således at tunnelmucken slet ikke kommer ud på kørebanen. Her har entreprenøren hentet erfaring fra andre store tunnel - arbejdspladser, blandt andet Malmø Citytunnel. Et fuldautomatisk vaskeanlæg som kaldes “Moby Dick”. Det fungerer på den måde, at når lastbilerne passerer ved udgangen, bliver undervogn og hjul spulet rene af anlægget, inden de bliver sluppet ud på vejbanen. Og det vel at mærke uden at nogen risikerer at komme galt af sted – hverken trafikanterne eller håndværkerne. AF MORTEN WALBECK S O S T R Å L E Moby Dick skyller undervognen Automatisk undervognsvask på Metro- byggeriet øger sikkerheden på en arbejdsmiljøvenlig måde. Den automatiske undervognsskyller, Moby Dick, fra Hautek, sørger for rene veje omkring byggepladsen. FOTO: HAUTEK.DK Stigen der ikke kan vælte Nu kan du nå det sidste lille hjørne – uden at sætte livet på spil. Det er sandt – det er umuligt at vælte på denne stige, der har fået støtteben på. Vi kender alle fristelsen: Når man arbejder på/fra en stige og lige skal nå det allersidste yderste hjørne, så har man ikke altid lyst og tid til at flytte stigen. Så begynder man måske at slukke hjernen og starter på et lille akrobatiknummer. Men i bl.a. Contiga Tinglev anvendes en stige, der ikke kan vælte. Selv denne kraftige medarbejder kunne ikke engang få den til at vippe. Stigen er eftermonteret med den CE-mærkede ZAP-Aus leger, som bedst kan beskrives som to støtteben. Produktet kan købes hos Zarges, og det koster i omegnen af 1000 kroner. AF FINN HOPPMANN


UnderHjel_5
To see the actual publication please follow the link above