24 E.ON vil mangedoble antallet af elbiler i Danmark

Connect 33

E.ON vil mangedoble antallet af elbiler i Danmark E.ON tror på, elbilerne på de danske veje i 2020 vil være mangedoblet. Hurtigladere langs motorvejene, brugervenlighed og samarbejdsaftaler med aktører som Statoil, AVIS og BMW skal bane vejen for elbilens gennembrud i Danmark. Men det kræver politisk vilje. Technical manager i E.ONs e-Mobility team Torben Fog med sin nye elbil – en BMW i3. Vi har travlt med at grave huller langs de danske motorveje for tiden, konstaterer E.ONs Torben Fog med et smil på læben. Og det er ingen overdrivelse. For efter E.ON overtog netværket af ladestandere fra konkursramte Better Place, har den internationale energivirksomhed med hovedsæde i Tyskland haft travlt med at udrulle elbilinfrastruktur i store dele af Danmark. E.ON drømmer nemlig om en mangedobling af antallet af elbiler i Danmark, når vi rammer 2020. Oven i det eksisterende net, bestående af over 700 offentlige ladepunkter, blev der omkring årsskiftet opsat 13 hurtigladere, 24 connect 33|15 som har skabt en elbilmotorvej mellem København og Aarhus. Yderligere 30 forventes etableret i løbet af 2015 - blandt andet skal E.ON. opstille seks ladere langs Nordjyske Motorvej, Esbjerg-motorvejen og Sønderjyske Motorvej. Hurtigladerne – leveret af ABB – gør det muligt for elbilsejere at lade deres elbiler op til 80 pct. på 20-25 minutter uden at skulle søge væk fra motorvejen. Det er en væsentlig forbedring i forhold til traditionelle opladninger, der typisk tager op imod 5 timer. Og det kan blive afgørende for, at elbilen bliver et alternativ til benzin og diesel på de lange ture. Danmark er skabt til elbiler Elbilen venter stadig på sit store gennembrud herhjemme, men rent faktisk er danskernes kørselsforbrug som skabt til elbiler. 90 pct. af danskerne kører i gennemsnit mindre end 100 kilometer om dagen – hvilket er kortere end et typisk elbilbatteris rækkevidde – ligesom de fleste biler holder parkeret det meste af tiden – og derfor også kan tilkobles ladestandere størstedelen af døgnets timer. Læg dertil en politisk vision om en fossiluafhængig fremtid i 2050 og en voksende tendens til urbanisering, der afføder nye transportbehov, og du har en del af forklaringen på, hvorfor E.ON håber og tror


Connect 33
To see the actual publication please follow the link above