Page 26

DM2-13

indskrevet i. Formålet er pædagogisk og giver læseren en genkendelig ’bund’ for at forstå Storm P, specielt i forhold til plakaterne. Meget fint, men nok på bekostning af en mere nærgående gennemgang af plakaterne og deres virkemidler. Helt fraværende er faktisk et forsøg på at placere plakaterne i en kontekst, der handler om plakaternes historie som billeder, og der gøres heller ikke noget særligt ud af at beskrive Storm P’s inspirationskilder eller deres betydning for plakaternes visuelle udtryk. De vise vagabonder Det fremhæves, at Storm P i begyndelsen af 1900-tallet både var satirisk og samfundskritisk; særligt i sine malerier anklagede han samfundet for ikke at tage sig af de fattigste og udstødte. Men som Hornung formulerer det, bliver hans streg blødere og rundere som ham selv, ”og de fattige og udsatte blev frie og filosoferende vagabonder.” Vi får ingen forklaring på dette skift, ud over den indirekte, at Storm blev mere og mere optaget af at underholde. Det med de filosoferende vagabonder kulminerer med den nok mest kendte plakat: Tuborg plakaten. Oplægget er tegnet til en konkurrence i 1943 i anledning af bryggeriets 70-års jubilæum, hvor opgaven lød på: Hvornår smager en Tuborg bedst? Nogle af tidens stærkeste tegnere som Arne Ungermann, Herluf Bidstrup og Herluf Jensenius deltog også i konkurrencen. Storm P’s skitse blev først omsat til en plakat i 1950, året efter hans død, og i en form, der forenklede og farvelagde designet, hvorefter den har været brugt op til vor tid. 26 DANSKE MUSEER 2/13 Hornung påpeger, at denne skitse og plakat er én af de få gange, hvor vagabonder i en hovedrolle faktisk bruges i en plakat – de spillede jo en stor rolle i hans øvrige tegninger. Teksten er formet som et spørgsmål fra en lille tyk vagabond/klovn med et bur på maven, hvor der hænger en pølse, og et svar fra en høj slank vagabond, hvis hele udtryk leder tankerne hen på klovne. Den lille spørger: ”Du Perikles – ka’ du sige mig – hvornaar smager en Tuborg bedst?” Og den høje svarer: ”Hvergang!” Storm P har i et interview med Ole Vinding i Berlingske Aftenavis (dateret til 1969, men da havde Storm jo været død i 20 år?) sagt om sine vagabonder: ”Ja, de er søde, og de er som det sidste vildt før udryddelsen. Alt moderniseres, jeg sætter mine græske filosoffer ind i efterverden, ellers bliver de glemt.” Perikles var én af antikkens statsmænd, og hans navn går igen i andre små tegninger. F.eks den fra 1941, hvor Perikles bliver spurgt, hvad dybsindighed er og svarer: ”Dette er, når man ti’er stille og rynker panden!” Plakater – for Storm P Storm P’s første plakat er fra o 1911 og er en reklame for hans nyoprettede reklamebureau. Faktisk handler en væsentlig del af hans plakatproduktion om ham selv og hans optræden sammen med andre. F.eks. plakaten (s. 33 i bogen) fra 1917: ”Storm P og Gudrun Carlson Fönss optræder på ’Vallø’ Strandhotel den 20. juli kl. 8½.” Man ser kunstneren selv i karikatur med den evindelige pibe i munden og hans kvindelige modstykke i blomstret kjole. Den er typisk for de plakater, der reklamerer for Storm P’s egen revyvirksomhed, som han gik meget op i og havde succes med. En anden type reklamerer for de dagblade, han arbejdede for. Den bedste (s.41) er fra 1918: ”Alle læser BT”: den er rød foroven, sort forneden og med nogle gule hoveder med store sorte øjne. En anden fremragende BT-plakat er fra 1922 og hedder: ”Mørkets Øjne”. Den viser en sort diabolsk skikkelse og skulle være en teaser for en føljeton i avisen. Den synes at trække på hans billedsprog fra perioden med de kritiske malerier. Der er ellers en kategori af plakater fra 30’erne og 40’erne, som er de mest inter- Mørkets øjne. Læs BT. 1922. Legetøj i Kunstindustrimuseet, 1943. I bogen ledsages plakaten (s. 90) af en ’flue’, hvor to herrer i stærkt ternede jakkesæt har flg. ordveksling: ”Hvad er egentlig kunstindustri?” – dertil svaret: ”Så vidt jeg ved, er det en slags honning!”. Det er ganske vist. Husk, at en lille Fjer kan blive til fem Høns!, 1941. Udgivet af Justitsministeriets Propagandaudvalg.


DM2-13
To see the actual publication please follow the link above