Page 41

DM2-13

Brandts. Mediemuseet, Odense Indtil videre Børnenes Mediehistorie Udstillingen har flere vinkler på børnenes mediehistorie. Børnenes litteraturhistorie bliver fortalt i tekst og billeder fra år 1900 frem til i dag. En tidslinje viser i hovedtræk børnenes mediehistorie med eksempler fra bøger, musik, tv og radio. Sebastian Klein guider via interaktive skærme de besøgende gennem dansk børnefjernsyns historie. Her er gensyn med Kikkassen, Dr. Lieberkinds udsendelser og gamle julekalendere, herunder ikke mindst klip af den mest udskældte julekalender i DRs historie: Jul og grønne skove fra 1980. Udstillingsafsnittet er ikke blot en kronologisk gennemgang, men viser også samfundets skiftende syn på børn og barndom. Udover undervisning er udstillingen rettet mod familien i alle generationer. Den lægger op til at man genoplever og fortæller sin egen mediehistorie. Udstillingsafsnittet er en del af Mediemuseets udstilling ’Magtens Medier – Mediernes magt’ som åbnede i efteråret 2012. DANSKE MUSEER 2/13 41 Statens Museum for Kunst, København Til 20.10. Blomster og Verdenssyn Udstillingen indgår i lanceringen af Parkmuseerne. Med godt 300 værker byder udstillingen på en sanselig vandring i blomsterverdenens mangfoldighed. Blomstermaleriet har altid været under forandring. Med fokus på 1600- og 1700-tallets rigt varierede blomstermaleri går udstillingen tæt på, hvordan kunstnernes gengivelser af blomster, frugt og planter er påvirket af historien, og hvordan genren fra én tid til en anden er betinget af det herskende verdenssyn. I kraft af de mange detaljerede værker synliggør udstillingen samtidig, hvorfor blomster har været et yndet motiv i billedkunsten. I portrætteringen af blomster er kunstnere for alvor blevet udfordret til at demonstrere deres håndværkmæssige virtuositet. Udstillingen viser både velkendte hovedværker samt en lang række malerier, som sjældent eller aldrig før har været udstillet. De fleste af de udstillede værker stammer fra de kongelige samlinger. Deriblandt det store firebinds blomsterbogværk Gottorfer Codex, som forud for udstillingen har været gennem en mangeårig gennemgribende restaurering. Mange af udstilingens øvrige værker har været gennem lignende behandling, og i selve udstillingen er der et konserveringsværksted, hvor man kan følge restaurering af udvalgte blomstermalerier. I anledning af udstillingen er der udgivet et katalog – de publikationer. Teatermuseet i Hofteatret, København Permanent Historisk 1700-tals garderobe Bag bagscenen i Hoftetatret findes en historisk 1700-tals garderobe, som gæsterne nu igen har adgang til at besøge. Garderoben har været den fineste på Hofteatret i årene omkring åbningen i 1767, fordi den ligger nærmest scenen. Væggene er stadig beklædt med det oprindelige grønne støvtapet. Engang i 1800-tallet blev det dækket af rødt damasktapet, og var derfor velbevaret, da man fandt det under en restaurering i 1970. På væggen har skuespillerne skrevet graffiti om hinanden. Garderoben er et enestående velbevaret vidnesbyrd om ikke bare teatergarderobens funktion til alle tider, men også om, hvordan teatret og maskeradens kunst var i høj kurs i magtens cirkler i det sene 1700-tal. I forbindelse med udstillingen publiceres endnu en webtekst – se publikationer. Statens Forsvarshistoriske Museum, Tøjhusmuseet, København Permanent Danmarks Krige Krig er ikke undtagelsen, snarere reglen. Danmarks historie som samfund er vævet tæt sammen med historien om Danmark som krigsmagt. Næsten hver generation af danskere, så længe nogen kan huske, har haft deres krig at forholde sig til. I Christian 4.s gamle Tøjhus fortæller museet om 21 danske krige fra år 1500 til i dag. Svenskekrigene, Englandskrigene, krigen i 1864 og Anden Verdenskrig er med, men også de nyeste krige – Krigen i Afghanistan og Krigen i Irak – såvel som dem der næsten gik i glemmebogen, fx Krigen mod Algier i 1769. Det er museets håb at gæsterne kan få et overblik over Danmarks militære historie og få lyst til at fordybe sig i nogle af mange hundrede genstande fra den fjerne og den meget nære krigshistorie – og måske reflektere over krigens markante tilstedeværelse og prægning af vores samfund i alle perioder af danmarkshistorien. SMK Foto. Museum Sønderjylland, Kunstmuseet Brundlund Slot Til 12.5. Lee Miller og det surrealistiske blik Udstillingen sætter fokus på den engelske fotograf Lee Miller (1907-1977), der begyndte sin løbebane som model for stjernefotografer som Man Ray og Edward Steichen i 1920’ernes og 30’ernes New York og Paris. I starten af 30’erne begynder hun bag kameraet og bliver en del af den surrealistiske bevægelse. Blandt hendes venner og modeller finder man kunstnere som Picasso, Max Ernst og Salvador Dali. Da 2. Verdenskrig bryder ud er hun bosat i London og i stedet for at flygte til New York, bliver hun dokumentarfotograf for Vogue og skildrer krigens rædsler. Udstillingen viser omkring hundrede værker, fokuserer udover portrætter fra Lee Millers tid som model på hendes virke som kunstner blandt surrealisterne samt hendes virke som krigsfotograf. Udstillingen er lavet i samarbejde med Lee Miller Archives, Mjellby Konstmuseum og Øregaard Museum. Portrait of Space, Nr Siwa, Egypt c.1936. Lee Miller Archives, England. Trapholt, Kolding Til 8.9. Nick Cave Nick Cave er en bemærkelsesværdig amerikansk kunstner, danser og performancekunstner, som udtrykker sig gennem en særegen form for tekstilskulptur, som han kalder ”Soundsuits”. Nick Cave er det sidste par år i stigende grad blevet efterspurgt som udstiller i USA hvor en stor soloudstilling bl.a. har været vist på Yerba Buena Center for Fine Arts, San Francisco. Udstillingen på Trapholt er første samlede præsentation af Nick Cave i Nordeuropa.


DM2-13
To see the actual publication please follow the link above