Page 23

165385 DM 4

DANSKE MUSEER 4/14 23 Stig L. Andersson: Atlasspinder pubber; Hoff + Ussing: foto og planskitse, arkitektureksperiment, Vejlø 1972. Fra: Empowerment of Aesthetics, 2014. renæssancen for at dæmpe lyden og give et blødt underlag. Selv, eller skal jeg sige især, med så knap en information påvirkes din høresans, og du omsluttes øjeblikkeligt af en særlig atmosfære.” Man kan ikke afvise et æstetisk argument med en rationel betragtning Der er forskel på de to rum på hver sin side af passagen, er hensigten den samme? ”I det store rum handler det om den konkrete sansning, det groede miljø, foranderligheden i naturen. Her har jeg ønsket at skabe en atmosfære, som kan omslutte hver enkelt ved at fremlægge materien, et konkret stof, som påvirker dig. Noget fysisk, som du aflæser æstetisk. I det andet rum finder du, centreret omkring guldalderen, men uden bindinger i tid, forklaringen, ja, næsten beviset for, at man i en periode havde den her opfattelse af betydningen af det æstetiske. H.C. Ørsted taler om den æstetiske naturfølelse, Jorn beskriver en kunstnerisk oplevelse og Brandt det æstetiske i træernes vækst. Alt det var lige så vigtigt som det rationelle, lige så vigtigt som Bohrs atommodel og Ørsteds elektromagnetisme. Den ene del var en forudsætning for at forstå den anden. Alt, hvad vi arbejder med har et komplementært forhold, som ikke er en modstilling, men den anden halvdel af den samlede beskrivelse af et vilkårligt fænomen. De to dele har hver deres sprog, hver deres værdisæt. Derfor kan man heller ikke afvise et æstetisk argument med en rationel betragtning. Det er det, jeg folder ud her.” Empowermenet of Aesthetics. Danmarks bidrag til den 14. Internationale Arkitekturbiennale i Venedig 2014. Kurator: Stig. L. Andersson, udpeget af Kulturministeriet i samråd med RealDania og Dansk Arkitektur Center (DAC). Blev vist i den danske pavillon indtil 23. november 2014. Katalog til udstillingen er udgivet på forlaget Wunderbuch, 2014. Downloadlink: www.sla.dk/projects/ venice-biennale sprog efter en bestemt målgruppe, men taler til dem, der har øre for det. Hvis man fanger det, der sker i udstillingen, er det fordi, man i forvejen har et sprog og en måde at sanse verden på, som den appellerer til. Det siger jeg ikke, fordi jeg ønsker at lave en elitær udstilling, men jeg har den holdning, at jo mindre information man får, jo større mulighed har man for at forstå. Hvis informationen vel og mærke er skarp og præcis – og rigtig. Det handler om den enkeltes forudsætninger. At nogle må bruge længere tid end andre på at tilegne sig udstillingen, ser jeg ikke som et problem. Målet er, at man tager noget med sig, husker noget, når man går derfra. Hvad man husker, kan jeg ikke vide, men jeg ved, at meget af det her materiale fremkalder noget i hver enkelt, som allerede findes. Noget personligt. Når du ser fyrrenålene, så ved du, at det er fyrrenåle fra en skovbund. Derfor er informationen her begrænset til en oplysning om, at G.N. Brandt brugte fyrrenåle i sin have, ligesom man gjorde det i


165385 DM 4
To see the actual publication please follow the link above