Page 31

165385 DM 4

DANSKE MUSEER 4/14 31 undgå at overveje og spekulere på, hvad der mon skete med den lille uskyldige pige i den periode, fordi ændringen sættes så markant op. Hvorfor denne forandring og dette oprør? Særligt som mor blev jeg påvirket af det. The Rock Hall er den type museum, der er vigtig, fordi det berører os alle. Vores udfordring har været at fortælle museets historie med dets oprindelige DNA, indvirkning og elementer af rock uden at genskabe ’The History of Rock and Roll,’ som er blevet fortalt mange gange før. The Rock Hall præsenterer en bestemt synsvinkel, og det er dét, det er blevet vores opgave at fremhæve,” fortæller Susan Span. Som jernbanen i New York ikke er et traditionelt kunstmuseum, er rockmuseet i Cleveland ikke en traditionel historie til et museums-tv, da museet er domineret af blandt andet teatre og interaktive stationer, der prøver at formidle historien om en af verdens mest anvendte kunstformer, musikken. Men The Rock Hall er et fint eksempel på, hvilken holdning, der ligger til grund for tv-serien: Et museum er også et levende, forgængeligt og åndeligt sted, der fortæller en historie og afspejler den kultur, der skabte de værdier, som den fremhæver. Susan Spann uddyber: ”Flere af vores programmer har slet ikke været om typiske museer. Faktisk har vi produceret et afsnit om byen New Orleans, som vi kalder ’A Living Museum of Music.’ Det var ikke centreret omkring ét bestemt sted i byen, men fokuserede snarere på de bidrag, som byen har leveret til amerikansk musik i både vores fortid og ikke mindst nutid,” skildrer Susan Spann. Great Museums skaffer værker til the MET i NYC Da serien startede for mere end ti år siden, ville skaberne, Marc og Chesney Doyle, fremhæve særlige udstillinger eller unikke museer og på den måde få amerikanerne til at gå på museum. Dengang var det særlige museer med fokus på et specifikt område som f.eks. California Surf Museum, NYC Fire Museum og The National Museum of Horse Racing, der blev belyst i serien, men tilgangen til præsentationerne har ændret sig med tiden. ”Vi håber stadig, at vores programmer vil få seerne til at gå på museum. Men vi ved også, at det er en særlig målgruppe, der er nysgerrige efter kunst, Hvis du har fået lyst til at se programmerne, kan de findes på Great Museums’ amerikanske internetside, www.greatmuseums.org. Her finder man også mere information om serien, de ansatte, interviews, nyheder m.v. Om seriens producer Susan Spann: født og opvokset i New Jersey og indledte sin professionelle karriere i 80’erne, hvor hun var redaktør og skribent på flere magasiner, hvorefter hun i stigende grad begyndte at løse forskellige opgaver for en række reklamebureauer. Siden 1990 har hun dog koncentreret sig om at producere film og blev i 2008 tilkoblet Great Museums. Når hun ikke arbejder for Great Museums, arbejder hun freelance og som forfatter. historie og de måder, hvorpå vores kultur udtrykker sig, og det er en målgruppe, der endvidere ærer disse områder. Men det er også grunden til programmets succes – vi efterlader seeren med lidt ekstra viden om noget, som de troede, de allerede vidste. Vi graver dybere i historierne og kommer nærmere ind på emner som museernes erhvervelse af værker, hvordan de opdagede den enkelte kunstner eller bare dybere spørgsmål om installationer,” forklarer Susan Spann. Jeg spørger, om hun kan komme med et eksempel på, hvordan de graver dybere – hun svarer med en anekdote: ”Det program i serien, der hedder ’An Acquiring Mind: Phillipe de Montebello and the Metropolitan Museum of Art.’ De Montebello var i færd med at trappe ned som direktør for MET i New York efter flere årtier ved roret. I løbet af sin embedstid havde han erhvervet mere end 84.000 værker til museets samlinger. Nogle af disse er utroligt vigtige for museet i dag. I programmet taler vi blandt andet med kuratorer og afdelingsledere, og så fandt vi frem til gamle optagelser med de Montebello, hvor han taler med forskellige velgørere, der ville give museet en stor samling af impressionistiske værker. Og det skete så,” fortæller hun med smil i stemmen. Med hjælp fra holdet bag Great Museums og deres undersøgende og gravende journalistik hænger der derfor værker på the MET i NYC i dag – værker, der muligvis ikke havde fundet vej til museet, hvis ikke det var for serien. Kunstnerne bag de nyopdagede impressionistiske værker har nu opnået den anerkendelse og status, der er i at hænge på et af verdens mest magtfulde museer. Med Great Museums bliver vi altså ikke bare oplyst om museer, men vi bliver i den grad også beriget med ikketidligere opdaget kunst. Der er kunst i din baghave Tv-seriens formål er ikke kun at vække interesse for museerne hos seerne, men at fortælle det enkelte museums historie. Hvert program fremhæver originale artefakter, malerier eller anden kunst, der er vigtige eller har en særlig betydning for den pågældende kunstsamling eller i den givne kontekst. Det er oftest kuratorer eller museumsdirektører, der udvælger og præsenterer værkerne i Great Museums. Jeg spekulerer over, om programmerne bidrager til at styrke museernes status blandt amerikanerne, og hvis det er tilfældet, om det så også kunne ske i en dansk sammenhæng? Tv er et populært massemedium, men kan en programserie som denne sidestilles med andre kulturprogrammer, er serien med andre ord tilstrækkelig populær? ”Great Museums sendes på nationalt public service-tv i USA. Vores publikum vil gerne lære og blive undervist. I public service-tv i USA ser man ikke reklamer, blodig vold eller sex, som vi kan se på de kommercielle kanaler eller kabel-tv. Vores publikum er meget specifikt og meget interesseret i kultur,” uddyber Spann. Interviewet lakker mod enden, og produceren af Great Museums afslutter så: ”Du kan finde et museum i din baghave. Det har vi ligeledes belyst i Great Museums, og det skal forstås symbolsk, men vi mener det også mere bogstaveligt. Museer er ikke statiske, men stadigt skiftende, og hver besøgende bidrager med nyt og medfører sit eget niveau af interesse og viden, hvilket giver nyt liv. Great Museums skal blive ved med at kaste lys over de store kulturinstitutioner, men også mindre kendte steder, der berører bestemte emner eller grupper af mennesker,” forklarer Susan Spann. Det har været et indbringende interview, og jeg håber, vi med tiden vil se en lignende tv-serie i Danmark.


165385 DM 4
To see the actual publication please follow the link above