Page 441

BIND 10

467 Studenternes täte Katrine Hartmann Endelig er det overstået Vi er blevet studenter Igennem de tre år, vi har gået her, har vi lært en masse, og vi har fået en masse karakterer og endelig nu eksamensbeviset. Men hvad ligger der egentlig i disse ord, karakter og eksamensbevis? Hvilken betydning skal vi tillægge eksamensbeviset? Hvad beviser dette stykke papir? Hvad betyder disse to rækkker tal, der er adderede og dividerede på kryds og tværs, for så at give et eneste tal? Hvad beviser dette tal faktisk? Siger det noget om flid, om held, om interesse, charme eller intellekt? Eller kan det bevise et overstået kapitel i ens liv, eller er det i virkeligheden kun et adgangsbevis, et adgangsbevis til at kunne komme videre med en uddannelse? Ja, man kan selvfølgelig vælge en rationel synsvinkel. Man kan sige, at dette tal er afkastet af den mængde tid og kræfter, man har investeret gennem årene, og at dette tal er en "formue", stor eller lille. En stor formue giver mange valgmuligheder, en lille tilsvarende få. Men man kan også vælge en idealistisk synsvinkel og sige, at dette tal beviser et overstået kapitel i ens liv og ellers er fuldstændig uden betydning. Beviser en periode levet i en gymnasieskole, et sted hvor man dyrker den personlige udvikling ved dagligt at være sammen med en masse andre mennesker, et sted hvor man lærer at kende og forstå de mange sindrige karakterer, der uden tvivl må være på en skole med så mange mennesker. Ordet karakter har ligesom ordet bevis en dobbelt betydning. Karakterer kan være noget man får tildelt for faglige præstationer, en stil eller matematikopgaver. Men karakterer kan også være et menneskes egenskaber, som kendetegner netop dette menneskes personlighed. Denne dobbelttydighed er årsag til en i tiden herskende misforståelse, at karakterer er vigtigere end et menneskes adfærd. Selvfølgelig har det betydning 'hvor store karakterer man får, fordi man med store karakterer har mulighed for at vælge frit i forbindelse med videre studier. Men så længe man interesserer sig for et fag, så er karakteren, altså tallet, kun af sekundær betydning. Og gymnasiets hovedformål er således at skabe denne interesse. Og det er blevet gjort gennem undervisningen. Vi har lært tolerance og accept af ukonventionelle meninger. Vi har fået indsigt i mange ting, og vi har lært at se nuanceret på mange sammenhænge og sidst, men ikke mindst, har vi lært at se en sammenhæng mellem "tingene" på tværs af fagene. Og det er denne indsigt der har formet os til de mennesker vi er i dag, med hver sin personlighed, som gør os alle til unikke indi


BIND 10
To see the actual publication please follow the link above