Page 134

BIND 7

da i form af en gammet Ribe brandbi!, Danmarks ældste endnu korende. Den har i sin 45-årige tiiværelse kun tilbagelagt 6000 km. Den har nu i sommer forøget sine km-tal ved som en iøjnefaldende brandrød propaganda at køre til turiststederne langs Vestkysten med plakater, billeder og turistbrochurer. Turistforeningen udsendte 3 gange i sommerens løb en «Ribe turistavis« på 24 sider, der reklamerede for Ribe som turistby. Den omtales nærmere under anmeldelser. Men ud over turistforeningens fremstød har der været meget andet, der har ledet turiststrømmen mod Ribe. 1 Legoland er en lilleputby med Ribe Skibbro bygget op i legoklodser. Der har langs Skolegade foran Domkirken i 7 sommeruger hver onsdag været afholdt torvedag med underholdning af Thorkil Demuth fra Seem skole. Et festligt skue, der tiltrækker turister. Pa Ribe campingplads har der i år været et større antal overnatninger end nogensinde. Den trestjernede campingplads er gjort yderligere attraktiv ved opstilling af 5 norske campinghytter. Der er udkommet en ny 8 stk. serie postkort med nye optagelser fra de kendte steder i Ribe i klare farver. De er kendetegnet ved en hvid kant på langsiden, hvori anføres »Souvenir fra Ribe« og med et dannebrogsflag og Ribe byvåben. Særligt må fremhæves seriens nr. 2, der gengives ovenfor i ca. halv størrelse. Og så har der været de traditionelle indslag: Tulipanfest, dyrskue, ringridning, håndværksuge, koncerter og teater, som vi desværre ikke denne gang har plads til nærmere at omtale. Danmarks Turistråds kontor i New York har foretaget en undersøgelse over de amerikanske turisters mening om de 10 største turistattraktioner i Danmark. Her kommer Ribe ind som nr. 8, idet Tivoli, Kronborg, H. C. Andersens hus, Den gamle by i Århus. Den Kongelige Ballet, Den lille Havfrue og Egeskov i den nævnte rækkefølge kommer ind før Ribe. Efter Ribe kommer Ærøskøbing og Æbeltoft. Resultatet af turistpropagandaen har været en fremgang på mellem 20 og 30 pct. for turistbesøg, og det har været til alm. tilfredshed blandt byens næringsdrivende og har tilført byen en indtægt, der vurderes til 15 mio. kroner. Skal vi gamle ripensere så le eller græde over turisternes »flodbølge« i ferietiden? 128


BIND 7
To see the actual publication please follow the link above