Page 27

BIND 7

Rektors tide td dimittenderne I o r biove! s tu d e n te r i en tid , som i mange h e n s e e n d e r kan k a r a k t e r i s e r e s som f o r v i r r e t . F o r v ir r e t d e rv ed , at p ro b lem e r sy n e s al væ lte o v e r h in anden, udon al h o ld b a re lo sn in g e r e r i s ig te . Og hvis r e e lle p ro b lem e r ikke e r fo r handon. e r man i sta n d til at opdigte nogle u n d e r p r e s af m o d s trom - n in g e r og s la g o rd . Men I sk a l v id e re , og inden I fo r la d e r sk o len , sk a l om ta le s o! p a r tin g , som det m a sk e e r va-rd at ta-nke o v e r. T il nævnte f o r v i r rin g sy n e s al h ø re , at de k o r te r e og o v e rsk u e lig e u d d a n n e lse r på det s id s te e r blevet p o p u læ re , m ed en s de la n g v a rig e og b e sv a -rlig e - på ån d en s og h åndens om ra d e - u fo rtjen t e r ved at komme i v an ry . - Kogle m e n n e sk e r, som i fo rv ir rin g e n e r havnet i den s å k a ld te anden g rø ft, b ru g e r b e te g n e lse n s p e c ia li s te r og a k a d em ik e re som skæ ld so rd . J a v e l, ikke a lle sk a l va r e s p e c ia li s te r og a k a d em ik e re , men med hånden på h je rte t ved vi. at s p e c ia li s te r ikke kan u n dva-res. F o r at tag e nogle b an ale e k s em p le r: Vi ø n sk e r, at p a tie n te n med den halvt p e r fo r e r e d e b lin d ta rm b e h an d le s a f en s p e c ia lis t, og hvis vi h a r et indviklet ju r id is k sp ø rg sm å l, øns k e r vi v e jled n in g a f en s p e c ia lis t og ikke af en tilfa d d ig v in k e ls k r iv e r. - Den anden tin g , som det e r v a r d at o v e rv e je i en u s ik k e r tid , e r det fu n d am en ta le , at tro d s al f o r v ir r in g a -n d re r de m e n n e sk e lig e g ru n d v ilk å r sig ov e rh o v ed e t ikke. M e n n e sk e rs g ru n d v ilk å r e r de t r e s ta d ie r : F ø d s e l, vækst - h v is en s a d a n lykke fo ru n d e s - og død. Det ly d e r en fo ld ig t, men det e r sva-rt at fa tte og endnu sv a r e r e at lev e op til. F ø d s e l, va'kst og død e r u- a d sk illig e . Dc d a n n e r en tr e k la n g , som e r tilv a * re ise n . M e re ved vi ikke. I h a r den lykke at s ta i det m id te r s te af de t r e s ta d ie r : Væ ksten. Der b ru g e s o rd e t lykke d e rom . Va-kst e r lykke - an d en fo rm fo r lykke k en d es ikke. Og d e tte e r m a-rk e lig t: Va-kst kan som de to a n d re g ru n d fo rh o ld , fø d se l og dod, va-re sm e r te lig e ll e r le t e l l e r o ftes t en blanding af begge de le . Denne fu n d am en ta le b e tra g tn in g e r v a r d at holde fast i en fo r v ir r e t tid . Den kan hja-lpe til. al I fin d e r j e r s e lv . at 1 u n d e r s ø g e r tin g en e f r a g ru n det! af, s a I kan sk e ln e "det san d e fra d e ts sk in " . Mod det øn sk e , at I må na s a langt i s a h en se en d e , d im i t te r e r jeg j e r som s tu d e n te r f r a Ribe K a te d ra ls k o le . Fn jubilars tale til skolen A m b a s s a d o r l'ro d e SehOn (stu d . 25) holdt f e s tta le n fo r ju b ila r e rn e , idet' han fo rs i onsk ed e de nye s tu d e n te r til lykke med o v e r s tå e t e k s am e n og on- sk ed e fo r de nye s tu d e n te r , at d e r e s hab og fo rv e n tn in g e r til det frem tid ig e liv m a tte ga i o p fy ld e lse . Han fo r ts a tte : Del v a r u tv iv lsom t gode a r vi tilb r a g te i denne g amle s tem n in g s r ig e by i Danm ark s a-ldste sk o le , men. det kan vi nu s e , vi blev s tu d e n te r i en o- v e rg a n g s tid . h v o r sk o le n s a u to r ita tiv e s k o le s y s tem e t, men h v o r vi h e lle r ik ke kom su v id t, at vi end ta n k te p a m e d b e s tem m e ls e s r e t fo r e le v e rn e i sk o le n s a n lig g e n d e r. Vort fo rh o ld til sk o le tt v a r d e r lo r nok e n k le te , end det v ille have va-ret i dag, og irem b o d ve l d e r fo r f a -rre p ro b lem e r , .leg e r in d r e r i h vert fald ikke noget tilfa d d e fra de t r e a r . jeg gik t sk o len h e r , hvor d e r v ttr s t d r r e d iv e rg e n s e r , h v e rk en i fo rh o ld til sk o len e ll e r m e llem o s indb y rd e s . i dag v ille man m a sk e s ig e , at vi v a r fo r lidt e n g a g e re d e , men h o r b o r tiet ikke o v e r s e s , a t det e r n u tid en s m a s s em e d ie r , tie r b r in g e r a lle b e g iv en h e d e r i v e rd e n , ja pa man en med. lig e ind t v o re s tu e r , d e r h a r skabt fo ru d s a tn ittg e rtte fo r tid e n s rig e engagement i a lle lo rh o ld i sam tu n d e t.


BIND 7
To see the actual publication please follow the link above