Page 21

web 276128_Under hjelmene 1-2017 v2

Kriminalitet er heldigvis ikke det store problem SIDE 17 Under Hjelmene nr. 1/2017 Det handler ikke om, hvem du er – men om, hvordan du opfører dig Når man åbner en højskole på Zanzibar i det østlige Afrika, er der rigeligt at holde styr på. Alt omkring kultur, sikkerhed og miljø er helt anderledes, end det plejer afsted til et fire måneders ophold syd for ækvator, hvor de lærer swahili, får undervisning i kultur- og miljøforståelse, laver lokale samarbejdsprojekter, dyrker sport, dykker, kitesurfer, tager på adventure ture i Tanzania og de omkringliggende lande – og meget meget mere. Sikkerhed og ansvarlighed Der er mange sikkerhedsperspektiver, som skal håndteres, når man vil drive en højskole under fremmede himmelstrøg, hvor eleverne skal udvikle sig, have fantastiske fremmedartede oplevelser, lære nyt – og samtidig leve under ordnede forhold og trygge rammer, fortæller højskoleforstander Jan Iversen. ”Som udgangspunkt skal eleverne selvfølgelig selv opføre sig ansvarligt: Derfor skal de opfatte sig selv som ’backpackere’ og være omfattet en rejseforsikring. Men når det er sagt, så handler det naturligvis om at forebygge uheld og ubehagelige oplevelser. Derfor har vi taget en del initiativer, som er med til at gøre opholdet på Zanzibar Højskolen sikkert,” siger Jan Iversen. Et af de største risikoelementer er forbundet med transport, og derfor samarbejder højskolen med bestemte vognmænd, der har styr på sikkerheden. Det samme gælder dykkercentre og andre udbydere af adventuresport. ”Vi har simpelthen besluttet os for, at vi gerne vil betale lidt mere for, at tingene er godkendt og i orden, ” fortæller Jan Iversen. Fødevarer og beredskab Sarte danske maver kan også udgøre et problem i troperne, og derfor har Zanzibar Højskolen gjort meget for at undgå, at maden sætter eleverne ud af spillet. Dels har medarbejderne på højskolen gennemgået et obligatorisk hygiejnekursus, og dels har skolen sit eget vandrensningssystem, der sikrer rent drikkevand og muligheden for at skylle fødevarer uden risiko for infektion. En anden praktisk foranstaltning er opstået i forlængelse af den noget upålidelige elforsyning, der præger Tanzania. ”Derfor har vi også vores egen transformator, og vi har sørget for, at kabelføringen på højskolen er i orden, så der ikke er risiko for at få stød, eller at der opstår brand,” siger Jan. Beredskabet på skolen er i øvrigt udviklet omkring en række anbefalinger fra elever på katastrofe- og risikomanageruddannelsen på professionshøjskolen Metropol. Det betyder blandt andet, at der også løbende afholdes beredskabsøvelser og førstehjælpskurser, ligesom alle eleverne har personligt førstehjælpegrej. ”Vi har også en vagttelefon, hvor man hele tiden kan komme i kontakt med en af de seks skandinaviske lærere på højskolen, hvis der skulle opstå en situation, som man ikke kan klare selv.” SIKKERHED • • • • fra en anden vinkel Kriminalitet er heldigvis ikke det store problem på Zanzibar, men alligevel råder højskolen eleverne til at færdes i grupper efter mørkets frembrud. Det store perspektiv Men én ting er alle de forholdsregler, som selvfølgelig skal være på plads, for at Zanzibar Højskolen overhovedet kan fungere på et praktisk plan. For når alt kommer til alt, er opholdet en dannelsesrejse i mellemfolkelig forståelse, der gerne skulle sætte sig spor, der er langt større end fødevaresikkerhed og beredskabsplaner. Jan Iversen: Grundlægger og forstander ved Zanzibar Højskolen. Jan har blandt andet arbejdet som bygningshåndværker, inden han i slut 90’erne rejste rundt i det sydlige Afrika. I 1999 etablerer han en lille hyggelig strandbar på Zanzibar, og det er i den forbindelse, at han lærer nogle af de lokale at kende, som senere hjælper ham i gang med højskolen. Samtidig går det op for ham, at skandinaverne kan lære meget ved at komme i nærkontakt med de lokale i Tanzania – og omvendt. I årene mellem 1999 og 2003 pendler han mellem Tanzania og pædagogstudiet i Danmark, men det er også i de år, at drømmen om Zanzibar Højskolen skabes. Mens han samler det første hold af højskole-elever i 2003 arbejder han som både misbrugskonsulent og tømrer, og i 2004 er højskolen en realitet. Zanzibar Højskolen: Zanzibar er en øgruppe og autonom del af Tanzania i Østafrika. Højskolen ligger ved landsbyen Paje på den østlige side af den største ø. Skolen bygger på klassisk grundtvigiansk tankegang, som vi kender den fra højskolerne her i Danmark. Der er i alt 40 ansatte på højskolen. De fire måneders ophold er sammenstykket således: Uge 1: Introduktion, Teambuilding og Swahili Uge 2-3: Aktiviteter, Dykning og Workshops Uge 4-8: Sport, Miljøkundskab, Kulturforståelse, Swahili og Projekt Uge 9-10: Adventure tur (Safari/Hiking) Uge 11-13: Sport, Miljøkundskab, Kulturforståelse, Swahili og Projekt Uge 14: Rejseuge, Backpacking (fx Kilimanjaro/Zambia) Uge 15-16: Undervisningsuger og afslutning På højskolen afholdes også korte sommerkurser for 30+gruppen - af to ugers varighed. Hvis du vil se mere, kan du finde Zanzibar Højskolen på www.zanzibar-hojskolen.dk … eller ved at scanne QR-koden. Allerede i 2003 begyndte Jan Iversen at samle højskoleelever til det første hold, der skulle opleve samspillet mellem skandinavisk kultur og lokalbefolkningen på den eksotiske ø Zanzibar ud for Tanzanias kyst. Drømmen var at etablere en permanent højskole med fokus på mellemfolkeligt samarbejde, kulturudveksling og bæredygtighed. Og det lykkedes: Nu rejser 75 unge hvert år i februar og august AF MORTEN BROE BICHEL


web 276128_Under hjelmene 1-2017 v2
To see the actual publication please follow the link above