Page 7

web 276128_Under hjelmene 1-2017 v2

De fleste døjede med smerter i lænd og ryg SIDE 7 Under Hjelmene nr. 1/2017 Det lange arbejdsliv og stilladsarbejde Til KAMP mod støvet TL Byg i Aalborg bygger en biograf i Køge. Det er en totalentreprise med en del apteringsarbejde i de enkelte biografsale. Derfor er der også mange aktiviteter indenfor, fx montage af udstyr, isolering og andet. Pladsen er desværre plaget af en del mudder, som håndværkerne slæber med ind i bygningen, og så sker der det, der altid sker. Mudderet bliver til skadende støv! Støvsugning, ja tak! Virksomheden har derfor besluttet, at der skal støvsuges hver dag, og det hjælper! TL Byg har hyret Nøddekær Entreprise til at stå for det konkrete arbejde, så de er sikre på, at forholdene dagligt holdes rene og fri for støv. Støv er skadende, og alt for mange pådrager sig KOL og det, der er værre. Så TL Byg’s indsats skal så sandelig fremhæves. AF NIELS ERIK DANIELSEN Stilladsarbejdere har ikke noget langt arbejdsliv – sådan har det i al fald været i årtier. Stilladsarbejdet er hårdt. Der er mange tunge løft, både i forbindelse med montage og demontage af stilladserne, og når de transporteres Tilbage i 80’erne og 90’erne fik Stilladsarbejdernes Landsklub lavet flere arbejdsmiljøundersøgelser, der alle viste, at en stilladsarbejder i gennemsnit arbejdede 7 år i branchen. De fleste døjede med smerter i lænd og ryg, og mange havde problemer med skuldre og knæ. Handleplan gennemført I starten af 00’erne kom Arbejdstilsynet med kraftige opfordringer om at få nedbragt nedslidningen, og stilladsbranchen besluttede derfor, at nu skulle der gøres noget. Der blev lavet en meget ambitiøs handleplan, som skulle nedbringe den manuelle håndtering af stilladsgrejet. Planen fokuserede både på vandret og lodret transport af grejet – altså både i forhold til montage af stilladserne, men også på håndtering af grejet nede på jorden. Planen blev gennemført fra 2006-2009 og indebar, at virksomhederne købte kranbiler, elevatorer, elektriske hejs, transportvogne og meget mere. De seriøse stilladsfirmaer investerede over en halv million pr. sjak (2-3 mand) i indkøb af nye tekniske hjælpemidler. Løftemængde mindsket med 30 % Det er desværre ikke alle firmaer, der lever op til handleplanen. Vores vurdering er, at den daglige løftemængde i de seriøse firmaer, hvor planen er gennemført, er mindsket med 30 %. Det er flot, og da løftemængden tidligere var på 12-15 tons om dagen pr. mand, er vi nu nede på 9-10 tons. Det næste store skridt, vi har taget, er aftalen om, at alle nye i stilladsbranchen skal have den 2-årige uddannelse som stilladsmontør. En uddannelse, som sikrer et højt niveau i branchen, men som også sikrer, at kollegerne er bevidste om ergonomien, når de arbejder. Stilladsgrejet stadig for tungt Vi kan allerede nu se, at folk bliver længere i branchen, men der er lang vej, før vi kan snakke om det lange arbejdsliv. Stilladserne skal jo samles og skilles ad igen, og det eneste vi kan regulere på, er vægten af stilladsgrejet. Meget af vores stilladsgrej vejer omkring 20 kg, og producenterne er ikke særligt villige til at udvikle lettere grej, når samfundet ikke tvinger dem til det. Enkelte firmaer har dog købt nyt grej, så vægten ligger omkring de 15 kg. Vi håber derfor, at branchen i fælleskab sætter fokus på lettere stilladsgrej – ellers får vi ikke et langt arbejdsliv! Den positive historie er, at hvor vi for 30 år siden havde en 25-års jubilar hvert 5. år, så har vi nu 5-10 25-års jubilarer om året! AF JOHN EKEBJÆRG-JAKOBSEN Stilladsarbejde betyder mange tunge løft. Frederik Nielsen og Mads Foldager fra TL Byg, som har besluttet at gøre noget ved støvet. Læs meget mere om det lange arbejdsliv og nedslidning i temaet, som du finder i midten af avisen.


web 276128_Under hjelmene 1-2017 v2
To see the actual publication please follow the link above