Page 8

web 276128_Under hjelmene 1-2017 v2

... lidt senere (…) går lyset i tunellen SIDE 8 Under Hjelmene nr. 1/2017 På sporet om natten Klokken er 00.00 ved spor 1 på Nørreport Station. Michael Anker Nielsen og makkeren Kim Jensen fra firmaet Christiansen & Essenbæk A/S er klar til at gå ud på sporet og arbejde. ”Tiden er knap,” siger Michael og fortsætter ”for om 4 timer og 15 minutter skal sporene igen være klar til togene.” Tripper utålmodigt Michael står med den udleverede radio i hånden og venter på at kunne taste på walkien og få tilladelse til at gå ud på sporene. Længere nede af perronen står der andre håndværkere, der tripper utålmodigt rundt og er klar til at svare på radioen. Michael svarer på spørgsmålet, om det ikke er lidt stressende at stå her og vente foran den låste dør, når de har meget begrænset tid til arbejdet? ”Man kan lige så godt tage det med ro, for det nytter ikke noget, hvis alle taster. Så kan ingen høre noget,” svarer han. Ved det næste ledige øjeblik på walkien taster Michael på radioen, og siger: ”SSR til 014”, og der kvitteres med et ”014 vi åbner dørene til perronen”. Få øjeblikke efter er teamet i fuld gang med at gøre klar til nattens arbejde på skinnerne. Michael stiller sig ned på sporene og tager imod alle dele til skinne-stilladset. ”Det er bygget til formålet,” siger Michael og fortsætter, ”Det er hurtigt at bygge op, og vi kan så skubbe det hen ad skinnerne”. Så går det nedad på skinnerne, og skinne-stilladset bevæger sig fremad med lidt skubben af teamet, og indimellem tages bremsen i brug. Michael har et sæt papirer i hånden. De viser de områder, hvor der skal repareres små revner i hvælvingen. ”Så er vi lige ved at være her”, siger Michael, og vognen stoppes. Lyset går i tunellen Kim Jsensen kravler op på øverste plade i stilladsdæk og ser nærmere på revnen, der skal repareres ”Kan du skubbe vognen en smule tilbage,” siger Kim. Således opnås den bedst mulige arbejdsstilling til arbejdet. Vindretningen vurderes også mht. arbejdsstilling for at minimere borestøv trods personlige værnemidler som maske og sikkerhedsbriller m.m. Borevinklen kontrolleres for at kunne ramme midt i elementet og opnå størst mulig gennemtrængning. Lidt senere, mens de er godt i gang med at reparere revne nummer to denne nat, går lyset i tunnelen. Tilbage er kun nødbelysningen og pandelamperne. Heldigvis går der to andre entreprenører forbi i samme øjeblik. De viser, hvordan man selv kan slutte strømmen til igen i et af elskabene. ”Så er den tæt,” konkluderer Kim om revne nummer to. Michael kigger på papiret med det planlagte arbejde. ”Vi kan tage den næste revne, der er lige herovre, så må det blive den sidste, vi kan nå i nat. ” Straks efter er Kim i fuld gang med at arbejde på næste revne. ”Vi ved aldrig, hvor meget en revne skal repareres. Det kan vise sig at revnen har spredt sig inde bagved, og så skal vi have tid til at gøre den ordentlig færdig, inden vi skal ud af sporet igen”, forklarer Michael og fortsætter: ”Vi skal planlægge, så vi har tid til at rydde op efter os på sporene.” Michael peger på posen med småsten og affald efter nattens arbejde. Så skal vi have tid til at nå retur til sporene foran perronen, så vi kan være væk, inden togene igen skal kunne køre.” Igen med radioen i hånden afventer han nu at kunne bede om at ”014” får åbnet dørene og ryddet sporet, så togkunderne igen kan overtage skinnerne. AF CHRISTINA TREBBIEN


web 276128_Under hjelmene 1-2017 v2
To see the actual publication please follow the link above