
Der findes flere former for hjælpemidler til at læsse/
aflæsse bilen, fx kran, ramper eller trappestige.
Det gælder om at finde et hjælpemiddel, der passer
til arbejdet, så man kan skåne kroppen ved at
minimere fx tunge løft, træk, vrid og skub, og evt.
dårlige arbejdstillinger.
Her er nogle råd til læsning og losning:
• Sørg for at materialer/maskiner bliver kørt så tæt
på bilen med truck, palleløfter, rullepaller eller
sækkevogn, som det kan lade sig gøre.
losning af bilen
Når man kører håndværkerbil, skal materialer/maskiner ind og
ud eller ned af taget af bilen, for at man kan udføre sit arbejde.
Det kan kræve hjælpemidler, så det foregår ergonomisk korrekt.
• Planlæg hvordan større og tunge materialer og
maskiner håndteres sikkert.
• Hjælpemidlerne skal fungere ordentligt. Hjulene
skal køre godt, tingene skal være servicerede og
underlaget skal være jævnt.
• Brug trappestige eller anden sikker adgangsvej,
når materialer skal læsses ned fra eller op på taget
af en bil.
• Installer om muligt kran på ladbilen eller kran i
kassebilen til at løfte fx maskinerne med og undgå
tunge løft. Derved kan man hjælpe materialet
på plads ved evt. at holde let ved det, og dirigere
det på plads.
• Hvis manuelle løft ikke kan undgås - brug rigtig
løfteteknik: Ned i knæene og byrden tæt på
kroppen.
Der kan være forskellige faktorer der forværrer
løftet:
• Byrdens beskaffenhed; Svær at holde fast i eller
skarpe kanter.
• Arbejdsstedet; Hårdt, glat eller ustabilt underlag
eller snævre pladsforhold.
Læsning og
AF LINDA HANSEN
• Der skal løftes med en hånd, under knæhøjde eller
løftes over skulderhøjde.
• Hvis man taber noget, så lad det falde til jorden,
så en evt. arbejdsskade undgås.
Lastning og surring
Gode steder til at sætte fokus
på arbejdsmiljøet i bilen
• Ved sikkerhedsrunderinger
• APV
• Årlige arbejdsmiljødrøftelse
• Medarbejderhåndbøger
Der sker en del ulykker grundet tabt gods, hvor sikringen
af lasten har været mangelfuld. Når man læser
opgørelserne fra Vejdirektoratet (VD), kan man
se, at der er et problem med sikring af gods.
Over 4000 gange om året skal der fjernes forskellige
genstande, fra den del af vejnettet VD har ansvaret
for, og en stor del af disse genstande er tabt gods.
Ifølge færdselsloven er det altid føreren af et køretøj,
der har ansvaret for, at det kan fremføres lovligt.
Dette gælder også for evt. last. Det vil sige, at
føreren har ansvaret for, at en last er forsvarlig sikret
under transport.
Dette kan gøres på forskellig vis, alt efter om det
er last inde i bilen, eller om det er last på ladet eller
traileren.
Her er nogle opmærksomhedspunkter:
• Lasten på lad eller trailer skal altid sikres enten
ved brug af stropper, net eller presenning. Det
der afgør valget af fastgørelse, er lastens art. Er
der mange små dele på lad eller trailer, kræver
det net eller presenning. Er emnerne større kan
der med fordel anvendes stropper.
• For at kunne fastgøre last inde i bilen er det vigtigt,
at firmabilen er indrettet rigtigt, så det er
muligt at fastgøre det, man medbringer.
• Virksomheden skal stille det rigtige fastgørelsesgrej
til rådighed.
• På surringsbånd skal der være en mærkeseddel,
der bl.a. angiver styrken. Det er førerens ansvar
at benytte det, inden køreturen starter.
• Det er vigtigt. at man er opmærksom på at fordele
lasten jævnt i bilen eller på traileren, så der
ikke kommer for megen vægt foran eller bagpå.
Hvis vægten ikke er fordelt ligeligt, kan det gå ud
over styre- og bremseevnen på køretøjet, hvilket
kan afstedkomme ulykker.
• Fastgørelse skal også forhindre, at lasten forskubber
sig, hvis det pludseligt er nødvendigt at foretage
en undvigemanøvre eller ved en pludselig
opbremsning.
AF IB NIELSEN.
Kilde: Branchevejledning ”Jeg kører varer og gods i bil under 3500 kg”